Uso del conocimiento científico en académicos de una institución de educación superior

Authors

  • Carolina Vargas-Almonacid Universidad Tecnológica de Chile; Chile.
  • Rubén Vidal-Espinoza Pontificia Universidad Católica de Chile. Chile.
  • Lorena Jiménez-Oliva
  • Rossana Gómez-Campos Universidad Católica de Maule. Talca; Chile
  • Marco Cossio-Bolaños

DOI:

https://doi.org/10.35305/revista.v0i39.169

Keywords:

Scientific knowledge, University, academics

Abstract

Scientific training in higher education institutions is essential to promote scientific research among its students. The objective of the present work was to verify the differences in the use of scientific knowledge by gender, academic degree and teaching experience and to look for its possible relationship between variables. A descriptive correlational study was carried out on 75 academics (45 women and 30 men). A questionnaire measuring the use of UCC scientific knowledge was applied (11 questions). The study showed that professional experience is decisive at the UCC in a regional university, so the results suggest that higher education institutions should link researchers to strengthen the scientific literacy of undergraduate students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Vargas-Almonacid, Universidad Tecnológica de Chile; Chile.

Magister en psicopedagogía, Universidad Tecnológica de Chile INACAP.  

Rubén Vidal-Espinoza, Pontificia Universidad Católica de Chile. Chile.

Profesor de Educación Especial y Diferenciada y Magister en Educación Especial de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Académico e Investigador de la Carrera de Educación Diferencial de la Universidad Católica Silva Henríquez, Santiago -Chile. 

Lorena Jiménez-Oliva

Coordinadora de Especialidad de la Universidad Tecnológica de Chile INACAP. 

Rossana Gómez-Campos, Universidad Católica de Maule. Talca; Chile

Doctora en Biodinámica del movimiento por la Universidad Estadual de Campinas, Brasil. Docente investigador del departamento de Diversidad e Inclusividad educativa de la Universidad Católica de Maule Av. San Miguel s/n, Talca, Chile.

Marco Cossio-Bolaños

Universidad Católica del Maule. Talca. Chile Profesor de Educación Física. Universidad Nacional de San Marco. Perú. Doctor en Ciencias del Deporte en la Universidad Estadual de Campinas. Brasil. Universidad Nacional de San Marco. Perú. Doctor en Ciencias del Deporte. Universidad Estadual de Campinas. Brasil. Es autor de un número significativo de artículos en revistas indexadas de alto impacto. 

Published

2020-07-28

How to Cite

Vargas-Almonacid, C., Vidal-Espinoza, R., Jiménez-Oliva, L., Gómez-Campos, R., & Cossio-Bolaños, M. (2020). Uso del conocimiento científico en académicos de una institución de educación superior. Papeles De Trabajo. Centro De Estudios Interdisciplinarios En Etnolingüística Y Antropología Socio-Cultural, (39), 135–143. https://doi.org/10.35305/revista.v0i39.169

Issue

Section

Artículos